hektiska dagar

Nu är jag trött, efter 2 rätt hektiska dagar, igår satt jag i bilen och körde i stort sett hela dan... började resan kl 06.10 och hämtade Elin sen bar det iväg att hämta transport och en lång resa för att hämta Cha Cha.. kom fram strax efter 11.. och där stod hon, det lilla yrvädret :) lite rundare över ryggen annars var hon sig precis lik, lika yvig och envis och ville bara ut :) det var härligt att se henne igen...
Det blev en bra stund med massa pratande, ja sådär som det blir när man inte setts på länge och Cha Cha som nu inte var riktigt hundra men stabilare ändå... 
 
sen var det dax att lasta och börja hemresan... jag hade faktiskt ett kort ögonblick av tveksamhet innan vi lastade, men när vi kört en timme och vi stannade och tittade till henne och såg 2 små pigga ögon när vi öppnade transporten så kändes det som att det nog var rätt beslut ändå att försöka ge henne en andra chans till livet,..
 
När vi kom fram och hon klev av transporten, blev vi nog alla positivt överaskade över hur pigg hon verkade ändå efter resan... tog in henne till sin nya kompis och den lilla hage hon nu ska få en chans att återhämta sig i :) 
 
 
dagen idag, måndag, så var det första jag gjorde idag var att få tag på en väl utbildad hovslagare, och ja, här är det ju kö till våra hovslagare så det är bara att hålla ut till på torsdag då jag som tidigast lyckades få en tid..
 
veterinären skulle ju ringas till oxå, börjar att ringa veterinärstationen där jag bemöts av en veterinär som säger att efter 12 dagars behandling av butta så borde hästen vara frisk, och gav väldigt lite hopp, och ja då vart man ju lite modfälld när jag begav mig till stallet..
 
medicin och filmjölk blev då  Cha Chas "frukost" :) gick rätt bra att få i henne filmjölken även om både birgitta och jag var fulla med filmjölk oxå :) Cha Cha fortfarande vid gott mod även denna morgonen..
 
efter lite prat med Birgitta och en signal till kliniken (atg) så kändes det lite bättre, en vecka var för kort tid sa dom där, detta kan ta upp till ett halvår... modet lite tillbaka.. men dom tyckte vi skulle komma in med henne eller ta ut en veterinär, så vi valde det sistnämnda..
 
veterinären som kom ut, tyckte hon gick fint och avslappnat, men har lite fångpuls, hon reagerade inte jättemycket när han använde visitertången och klämde på hovarna... 
 
Han skrev ut finadyne, och det ska vi testa i 5 dagar, och så hovslagare ut och ta av lite på tårna eller lägga tryckavlastande beslag, får se vad hovis säger...
 
han gav henne hopp och tyckte att hon var en mycket vacker liten häst väl värd en chans, så nu känns det att vi gjorde rätt :)
 
Nu börjar vi med finadyne, tar ut hovis och avvaktar dom 10 dagarna som medicinen räcker till, ja 5 dagar och sen paus 1 till 2 dygn för att se om hon fortfarande är öm, och 5 dagar till med medicin om det behövs... ja, sen får vi helt enkelt se hur det går... 
 
   
nästan det första hon gjorde när hon kom var att rulla sig :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0